Nyaralás

2010.09.07. 22:44

 Augusztus elején Erdélyben nyaraltunk, anyai nagyszüleimnél is eltöltöttünk néhány napot. Gyerekkoromban elég sokszor nyaraltam náluk, de csak a felügyeletet éreztem irányukból, és a félelmet, hogy épségben kell "visszaszolgáltatniuk" a szüleimnek. A középiskola óta alig láttam őket, volt, hogy három év is eltelt, míg látogatóba mentem,-nem volt túl sok mondanivalóm számukra.

A kertészkedés változtatta meg a viszonyunkat. Hirtelen rengeteg témánk lett - elkezdtünk beszélgetni a növények körüli teendőkről. Ültem a két nyolcvan felettivel és diskuráltunk a porcsinrózsákról, kardvirágokról, borzaskatáról,  veteményekről... Nem volt semmilyen unokai feszélyezettség (méltóságteljes, mindennek idejét, helyét tudó földművesek, soha nem mertem tegezni őket, és mindig idegenül mozogtam a világukban), csak érdeklődtem, és kérdeztem, ők pedig végre büszkén mutathatták a folyamatokat is, nem csak a végeredményt. Nagyanyám 85. évét tapossa és még mindig használjuk a paradicsomléjét. Nagyapám 87 évesen locsolókannával jár hátra naponta a vízigényesebb növényekhez...

A természetes környezettudatosságuk most válik értékké. Az önfenntartó gazdaságok az ő kezükön élnek még, nagyapám fejből vágja, hogy egy négytagú családnak mennyi föld, mennyi állat kell az "élethez".  Most jut eszembe, hogy az öcsém leíratta vele az élete történeteit, én pedig holnap felhívom telefonon, és újból elmondatom vele, számokkal, hogy miből mennyi kell a túléléshez (kenyérgabona/vetőmag, földterületek, minőség, stb.) ha arra kerül a sor. Az öreget kétszer sorozták katonának a negyvenes években, elvették mindenét a téeszesítés alatt az ötvenes években, de a természetes életösztöne, és az önfenntartás szokásai minden nehézségen átvitték. A kilencvenes években pedig onnan folytatta, ahol harminc évesen abbahagyatták vele....

A bejegyzés trackback címe:

https://hetvegikertesz.blog.hu/api/trackback/id/tr792279083

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása